Luwr cz. 1 – W poszukiwaniu historii mozaiki

Nie planowałam zaczynać bloga od postów o historii mozaiki, ale przypadkowo tak właśnie się dzieje, ponieważ szlaki urlopowe zaprowadziły mnie do Paryża, w którym czekała mnie niespodzianka.

Okazało się, że Luwr, który wcześniej ukrywał większość swoich mozaikowych zbiorów w magazynach, od 2012 roku może być celem podróży wielbicieli mozaiki. W otwartej wtedy części poświęconej sztuce islamu można podziwiać mozaikowe skarby z wybrzeży Morza Śródziemnego i Bliskiego Wschodu.

Już na wstępie zostałam zmuszona do zapamiętania raz na zawsze, że historia kolorowego szkła idzie w tysiące, a nie setki lat. Okazało się, że materiał, który przypomina przepiękne weneckie emaliowane szkło zwane smalti (jeden z droższych materiałów do tworzenia mozaiki), znany był już w początkach średniowiecza, a na pewno mogli go pod koniec pierwszego tysiąclecia podziwiać kalifowie i mozaikarze Bagdadu.

luwr_kawalki

Na zdjęciu powyżej widać po lewej podłogowe „millefiori”, czyli wielokolorowe kawałki szkła, a po prawej stronie większe kawałki szkła i kamienie pochodzące z mozaik ściennych z Iranu, z około VIII-IX wieku naszej ery.  Chciałabym mieć tak piękne kolory w mojej kolekcji smalti.

Departament Sztuki Islamu zajął mnie przez kilka godzin. Znajduje się w nim m.in. imponująca ilość oryginalnych mozaik, przywiezionych z różnych rejonów starożytnego świata. Często przy odrestaurowanych mozaikach widać zdjęcia sprzed kilkudziesięciu lat, na których widać w jakim stanie mozaiki były odkryte.

Pomna własnych nieporozumień z perspektywą, ze zrozumieniem odniosłam się do wizji anonimowych artystów ze wschodnich wybrzeży Morza Śródziemnego, którzy w V wieku przedstawili na mozaice taką oto bazylikę z dwoma wieżami:

bazylika

Ta mozaika jest cenna nie tylko ze względu na urok własny, ale także z tego względu, że nawet archelogowie nie mogą się  dokopać do bazylik z wieżami, mozaika zatem stanowi pośredni dowód, że istniały:).

Technologicznie zainteresowała mnie jeszcze jedna wizja mozaikowego kościoła, także pochodząca ze wschodnich terenów Morza Śródziemnego:

kosciol

Jeśli zdołacie przyjrzeć się detalom krzyża, dostrzeżecie marmur, wapień i zielone smalti:

krzyzNapis po grecku głosi, w moim wolnym tłumaczeniu „Panie, pomóż”.  Pomóż nam, adeptom mozaiki, rozbijać tessery przynajmniej tak równo, jak czynili to starożytni!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *