Bardzo osobisty post – Dlaczego tak kocham mozaiki?

Oto trzy przyczyny główne, kolejność przypadkowa:

1.  Tworzenie mozaiki mnie uspokaja. Kiedy koncentruję się na cięciu i układaniu fragmentów mozaiki, relaksuję się i oddalam od wszelkich złych myśli. Mozaikowanie to takie małe misterium, forma medytacji czy treningu uważności. Jestem tylko ja i tessery przekonujące mnie, którą powinnam wykorzystać w tym momencie. Tworzę mozaiki, kiedy jestem szczęśliwa, wtedy kleję od razu uśmiechnięta. Robię je też wtedy, kiedy jestem bardzo smutna – wtedy smutek po prostu odpływa, nie ma na niego miejsca i … też się za chwilę uśmiecham. A czasem, kiedy zaczynam je robić, jestem zła. Po 5 minutach cięcia tesser nie pamiętam zazwyczaj, na kogo lub na co.

Ewa-blog

Ostatnio podczas dwudziestoosobowych warsztatów z pewną nawykłą do rękodzieła grupą usłyszałam od jednej z uczestniczek: „zazwyczaj jest tu straszny rozgardiasz, a przy tej mozaice taka miła cisza”. No właśnie, mozaika zaprasza do skupienia i spokoju…

2. Dzięki mozaikom odkryłam, że nie jestem aż tak plastycznie niezdolna, jak mi się zawsze wydawało. Moja kreatywność (niekiedy wybujała;)) nigdy nie dotyczyła sztuk plastycznych. Aż tu nagle, jako dorosły człowiek odkryłam, że mogę coś ciekawego stworzyć  i nie muszę w tym celu być Rembrandtem. W podstawówce nie umiałam narysować ziemniaka. A teraz robię rzeczy, które czasem różne osoby chcą mieć u siebie w domu, na które chcą codziennie patrzeć.

Umiejętność rysowania nie jest niezbędna do tworzenia mozaiki, chociaż pomaga bardzo na etapie projektu. Na szczęście rysowania można się nauczyć, co od paru miesięcy z sukcesami na sobie ćwiczę. A jak ktoś nie chce rysować, to zawsze może zapytać Googla, jak wygląda gremlin i go przerysować:

gremlinsolo

3. Trzeci powód – mogę podarować własnoręcznie zrobioną rzecz osobom, które (co najmniej:)) lubię. Jeśli przygotowuję jakąś pracę na specjalne życzenie moich przyjaciół, oni sami mogą wybrać kolorystykę. Nie wiem, czy wyjmują te patery, ramki, tacki i obrazki tylko wtedy, jak ich odwiedzam, czy też naprawdę z nich korzystają, ale bardzo przyjemnie jest widzieć swoje „dzieło” wyeksponowane w charakterze sztuki użytkowej:

kropki2

Jednym słowem, same plusy. A co Wam, drodzy Czytelnicy, podoba się najbardziej  w tworzeniu mozaiki?

Wanda Rodowicz cz. 1

Wielbiciele polskiej mozaiki i modernistycznej architektury Warszawy znają na pewno Wandę Rodowicz. Razem z Ewą Kuleszą tworzyły w latach 1969-1988 twórczy duet, którego realizacje zdobią (lub niestety „zdobiły”) wiele stołecznych wnętrz m.in. siedzibę NBP przu Placu Powstańców, siedzibę sklepu Mody Polskiej na rondzie ONZ, czy węgierskie biuro podróży „Ibusz” na Marszałkowskiej. Kto z Was maszeruje czasem ulicą Zgoda, pamięta zapewne konie na parterze wieżowca blisko skrzyżowania z ul. Złotą. Wspomnienie koni musi dotyczyć raczej lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, bo w XXI wieku główną mozaikę przez większość czasu zasłaniają obrzydliwe parasole mieszczącej się obok restauracji. A tworzy ta mozaika taką piękną całość wraz z balkonami na dziewięciu piętrach!

konie
mozaika przy ul. Zgoda 6, autorki: Wanda Rodowicz i Ewa Kulesza

Czytaj dalej Wanda Rodowicz cz. 1

Tutorial na YouTube „Jak zrobić mozaikę artystyczną?”

We współpracy ze sklepem Mozaikon (www.mozaikon.pl)

doUP    przygotowałam dla Was na YouTube mały instruktaż (zwany z angielska szumnie tutorialem), czyli „Mozaikowania poradnik jak zrobić mozaikę artystyczną”.

Znajdziecie go tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=rVbMuBt7Zfo

Na tym tutorialu nauczycie się, jak zrobić bardzo proste lusterko:

18mozaika

Czytaj dalej Tutorial na YouTube „Jak zrobić mozaikę artystyczną?”

Relacja ze styczniowych warsztatów „Kreatywne Patery” 2016

Jest 21-sza i chociaż jestem juz naprawdę padnięta, to MUSZĘ się z Wami podzielić tym, co przez 2 dni działo się w gościnnych progach Pracowni z Oknem na Świat. Jestem zachwycona pracami, które powstaly, no sami zobaczcie…

W sobotę pojawiła się kolejna wersja jaszczurki. Ale jaka! Magda nazwana od razu Gaudim, nadała „jaszczurkowy” trend weekendowi:

jaszczurka1

Czytaj dalej Relacja ze styczniowych warsztatów „Kreatywne Patery” 2016

Kursy mozaiki artystycznej styczeń luty 2016

Zapraszam serdecznie na kolejne warsztaty mozaiki artystycznej w Pracowni z Oknem na Świat przy ul. Bruna 32.
30 albo 31  stycznia 2016 roku (sobota albo niedziela) w godz. 10:00-16:00 zapraszam na warsztat „Kreatywne Patery”, w trakcie którego można stworzyć np. takie niepowtarzalne patery o średnicy 30 cm.
Ten sam warsztat „Kreatywne Patery” odbędzie się też w wersji popołudniowej – dwudniowej tj. 2 i 3 lutego 2016 roku (wtorek i środa) od 17:30 do 20:30. 
haikubirdE
9 lutego 2016 roku (wtorek ) w godz. 18:00-20:00 odbędzie się specjalny warsztat walentynkowy, na którym uczestnicy utworzą 2 mozaikowe serduszka (lub jedno większe).
love2
kurs mozaiki artystycznej Warszawa 2016 „Sercowa sprawa”

Zapisy na warsztat są możliwe poprzez zakup warsztatów (cena warsztatu walentynkowego to 50 zł, a patery – 150 zł)  na stronie sklepu internetowego www.mozaikon.pl, z którym zaczęłam współpracować. Tam też znajduje się więcej informacji o warsztatach. Mozaikon sprzedaje materiały i narzędzia potrzebne do tworzenia mozaiki, zatem jeśli ktoś nie może dotrzeć na warsztat, to tam zaopatrzy się we wszystkie potrzebne rzeczy.

Na Facebooku działa nadal moja strona, połączona z blogiem Mozaikowaniehttps://www.facebook.com/Mozaikowanie-1612968338921176/ , ale utworzyłam także grupę Warsztaty Mozaiki Artystycznej Warszawa, za pomocą której będę zapraszać na warsztaty (nie tylko własne) https://www.facebook.com/groups/411115495752103/, może to być dobra alternatywa do mailingu dla Facebookowiczów.

Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia na warsztatach,

Mozaiki z Japonii Toyoharu Kii

Dzisiaj artysta z dość niespodziewanego miejsca, a mianowicie z … Japonii. Toyuharu Kii (rocznik 1953) po ukończeniu studiów artystycznych w Tokyo, wyjechał na stypendium do Florencji i tam zaraził się mozaiką do tego stopnia, że powróciwszy do ojczyzny otworzył w 1982 roku własne atelier mozaiki. Powstało w nim ponad 80 mozaikowych murali.

musisvum
źródło: www.mussivumgallery.com

Czytaj dalej Mozaiki z Japonii Toyoharu Kii

Clément Mitéran – portrety tysiąca części

Zajęta warsztatami i nowymi projektami nieco rzadziej ostatnio publikowałam na blogu, a tu jeszcze tyle informacji czeka na Was z festiwalu mozaiki w Rawennie A.D. 2015. Postanowiłam zatem pisać krócej, ale częściej.

Na wystawie w Palazzo Rasponi pt. „Opere dal Mondo”, czyli „Dzieła świata” miałam okazję zobaczyć pracę francuskiego artysty Clément’a Mitéran’a (rocznik 1984). Mitéran zaprezentował w Rawennie portret swojego krajana, kontrowersyjnego pisarza Michela Houellebecq’a.

MH
Michel Houellebecq – portret

Czytaj dalej Clément Mitéran – portrety tysiąca części

Tworzenie mozaiki metodą raweńską

Najbardziej popularne metody tworzenia mozaiki to metoda bezpośrednia, gdzie przyklejamy tessery bezpośrednio do ostatecznego podłoża, lub metoda pośrednia (zwana też lewostronną lub odwrotną), gdzie przyklejamy tessery do tymczasowego podłoża (np. papieru lub siatki) „do góry nogami”, a potem dopiero przyczepiamy mozaikę do ostatecznego podłoża lub zalewamy zaprawą. Ta druga metoda pozwala na uzyskanie idealnie gładkiej powierzchni mozaiki.

Metoda tzw. raweńska jest najbardziej skomplikowana. Polega na tworzeniu mozaiki metodą bezpośrednią z wykorzystaniem tymczasowego podłoża z wapna lub gliny.  Tej właśnie metody uczyłam się na kursie mozaiki w Rawennie. Dokładnie procedura wygląda tak:

Czytaj dalej Tworzenie mozaiki metodą raweńską